عصر انتظار
پایگاه اطلاع رسانی عصر انتظار ویژه یاران اخرالزمانی
یک شنبه 25 دی 1390برچسب:, :: 18:23 :: نويسنده : گمنام مام صادق (ع) میفرماید: چه بسا تلاوت کننده قرآن که قرآن لعنتش میکند.وقتی از حضرت سوال شد آنان کیانند؛فرمود کسانی که قرآن را میخوانند اما به آن عمل نمیکنند... وظایف ما در برابر قرآن چیست؟1 - فراگیری قرآنقال علی (علیهالسلام) تعلموا القرآن فانه احسن الحدیث و تفقهوا فیه فانه ربیع القلوب. 2 - تلاوت قرآنقال رسول الله (صلی الله علیه و آ له): افضل العباده قراءه القرآن؛ برترین عبادات قرائت صحیح قرآن است. بعد از فراگیری قرآن نوبت به قرائت آن میرسد زیرا فراگیری مقدمهای است برای عمل نیکوی قرائت و نیز تلاوت قرآن در همه حال. البته محدود کردن قرائت قرآن به مجالس ختم و استخاره و یا ترک تلاوت به جهت سبک شمردن آن عملی است که مورد غضب خداوند واقع میشود چنانکه حضرت رسول (صلی الله علیه و آ له) فرمودند: «علیک بتلاوه القرآن علی کل حال.» 3 - استماع قرآنقال الله تعالی، «و اذا قری القرآن فاستمعوا له و انصتوا لعلکم ترحمون» هرگاه که قرآن خوانده میشود به آن از دل و جان گوش فرا دهید و سکوتی همراه با تدبر پیشه کنید باشد که مورد رحمت قرآن قرار بگیرید. استماع قرآن در کنار قرائت آن ارزش والائی دارد. و این برای کسانی که از نعمت علم به آن برخوردارند لازم است. البته دیگران نیز میتوانند با گوش دادن به تلاوت قرآن در ثواب تلاوت آن شریک شوند. از آنجا که استماع در لغت به معنی گوش فرا دادن با دقت و تدبر است قاری و یا مستمع هر کدام موفق به تدبر در آن شوند، به هدف آن یعنی همان درک حقیقت نزدیکترمی شوند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آ له) فرمودند: قاری القرآن و المستمع له فی الاجر سواء. 4 - تدبر در قرآناز دیگر وظایف ما در برابر قرآن تدبر در معنای آن است و خداوند نیز فلسفه نزول قرآن را بر همین محور بیان فرموده است «کتاب انزلناها مبارکا لیدبروا آیاته و لیتذکروا اولوالالباب.» 5 - عمل به قرآناصل برجسته و هدف غایی نزول قرآن و تعلم و قرائت و همچنین تدبر در آن همه و همه برای عمل است چنانکه خداوند میفرماید: 6 - کشف حقیقت قرآنلزوم سخن گفتن از حقیقت قرآن به هدف آرمانی نزول آن برمیگردد چرا که قرائت و تلاوت قرآن بدون درک معنی و مفهوم و حقیقت آن بی فایده است و عملاً زمینه را برای عمل به آن فراهم نمیسازد. به همین خاطر آنان که اهل قرآن هستند باید در راستای کشف حقیقت آن و نیز تفهیم آن به دیگران بکوشند و حقیقت آن را از برای مردم منکشف سازند، البته باید دانست که علم راسخ قرآن و تأویل و تفسیر آن در نزد اهل بیت (علیهمالسلام) است. بنابراین نمیتوان بدون بهره گیری از چشمههای جوشان کلام و علوم آسمانی آنها به حقیقت قرآن دست یافت. چنانچه امام باقر (علیهالسلام) فرمود: ان ما اوتینا تفسیر القرآن و احکامه. از جمله علومی که به ما داده شده همانا علم تفسیر قرآن و احکام آن است. امام صادق (علیهالسلام) نیز فرمودند: «نحن الراسخون فی العلم و نحن نعلم تاویله.» ما به حق راسخان در علم تفسیر قرآنیم و ما تأویل آیات آن را به خوبی میدانیم. 7 - حفظ کردن آیات قرآن قرآن حکیمحفظ کردن قرآن در دو مفهوم به کار می رود: یکی محافظت از حریم قرآن و دیگری حفظ آیات آن. مراد ما نیز در این مطلب نوع دوم آن است. قال رسول الله (صلی الله علیه وآله): لایعذب الله قلبا وعی القرآن. خداوند قلبی را که قرآن را در خود جای داده عذاب نمیکند. حفظ کردن قرآن و آیات نورانی آن فکر و ذهن و چشم دل بشر را روشن میسازد و ذکر و یاد الهی را در دلها دوام میبخشد و نیز به انسان توفیق رشد و آشنائی با حقایق و معارف آسمانی آن عطا میکند چرا که آیات قرآن با آن روح وسیعش در ذهن افراد جاری میشود و به فرموده امام صادق (علیهالسلام) توفیق عمل به آن را نیز برای افراد بیشتر فراهم میسازد.
نظرات شما عزیزان:
سلام آقا محسن
من رو با نام نا گفته ها لینک کن http://chandnagofte.loxblog.com من لینکت کردم پاسخ: سلام علیرضا جان منم شما رو لینک کردم
لوگوي سايت آخرين مطالب |
||
|